Tillväxtdagen 2017
Det går bra för Sverige. Väldigt bra faktiskt. Visst är det kul. Men det finns en morgondag också. Sverige partajar som om det inte finns någon morgondag. Istället för att spara några flaskor champagne till någon annan dag så korkar Sverige upp några flaskor till. Är vi förförda av låga räntor och gör felaktiga beslut? Annika Winst, chefsekonom på Nordea tycker det och riktar samtidigt skarp kritik mot politikerna att inte ta chansen när det gäller att sysselsätta nyanlända. Årets Tillväxtdag på Gränsö i Västervik handlade om, som ni kanske förstår, ekonomi. Innan dagen kulminerade i en utsökt vårsupé hann vi även ta del av den för detta näringslivsministern från Åland, Fredrik Karlströms erfarenheter och inspireras av det välkända företaget OBH-Nordicas förra ägare Thomas Ek. Vi bjöds också på fem parallella seminarier med fokus på ekonomi för olika branscher.
Mer än bara debet och kredit
Det känns som Tillväxtdagens nya format börjar sätta sig. De parallella seminarierna har blivit ett fast inslag på programmet. Det är helt rätt. Matnyttigheter med fokus på olika branscher är viktigt. Det gör Tillväxtdagen trovärdig och mer attraktiv för besökarna. Valet av årets tema kan vid första anblicken uppfattas som väldigt brett och svårt att greppa. Är inte det mesta kopplat till ekonomi inom både det privata näringslivet? Men om man tar några kliv åt sidan och tittar på ekonomi från en annan vinkel än debet och kredit så blir det enklare. Särskilt i de parallella seminarierna. Ekonomi handlar mycket om framtid, digitalisering och kanske mest av allt politik. Hur kommer marknaderna förändras och utvecklats? Hur kommunicerar vi våra budskap med våra kunder för ökad försäljning i en allt mer global marknad? Ekonomi är också en del av ett väl fungerande samspel mellan det privata näringslivet och det offentliga – kommuner, stat och landsting. Fungerar dialogen mellan kommunala tjänstemän och näringslivet? Har alla förstått sin roll och hur samspelet och dialogen kan utvecklas? Det är viktiga frågor som alla behöver jobba med den närmaste tiden. Näringslivet skriker efter kompetens för att fortsätta vara konkurrenskraftiga och för att kunna växa. Samtidigt finns det stora resurser hos de nyanlända som inte kan omsättas till efterfrågad arbetskraft av olika skäl. Hur gör vi detta till en möjlighet? Många av besökarna gick nog hem med en större bild av framtidens företagsekonomiska utmaningar. Och då har Tillväxtdagen verkligen fyllt en viktig funktion. Att sätta igång en process för dialog och utveckling.
Taggad duo gav mersmak
Precis som alla andra år behöver Tillväxtdagens ledas av en eller flera kompetenta personer för att bli riktigt bra. Årets programledarduo var Mikael Sönne, chefredaktör på Västerviks Tidningen och Sofie Alvarsson som är rektor på Naturbruksgymnasiet i Gamleby. Båda två var supertaggade inför årets Tillväxtdag. De lovade den bästa Tillväxtdagen någonsin och jag undrar om de inte var där och snuddade i alla fall. Jag ser ser gärna båda två som programledare för nästa års Tillväxtdag. Som för övrigt är 15-årsjubileum. En kort sammanfattning av förra årets Tillväxtdag startade dagens program. Särskilt stort intryck gjorde Stefan Fölster förra året med sin föreläsning om digitalisering. Stefans påstående om att ”digitalisera eller dö” glömmer vi inte bort i första taget. Vi blev även påminda om Gotlandsbåtens satsning och att Slottsholmen till slut blev verklighet.
Men för att kicka igång dagen ordentligt och få oss i rätt mind-set så bjöds vi på dagens första överraskning. En kortfilm om ekonomi. Barn och ”vanligt folk” på stan gav oss sin syn på vad ekonomi är. Det var eleverna på film- och tv-utbildning i Gamleby, GTV som gjort filmen. En annan nyhet för i år var den nybyggda entrédelen till Magasinet. Verkligen ett lyft för lokalen. Utanför var det stora expotältet uppsatt som i år rymde fler utställare än någonsin. Kul med en positiv utveckling även för Tillväxtexpot.
Smörgåsbord av seminarier
De parallella seminarierna är här för att stanna. Nischade, 75 minuters seminarier med koppling till Tillväxtdagens huvudtema är superviktiga för att attrahera en bred publik varje år. I år var det fokus på Besöksnäringen, Marknadsföring i sociala medier, Lokalproducerat, Industri och Skogsbruk. Seminarierna var väl sammansatta och gav deltagarna många nya verktyg och insikter.
Tillväxten på Facebook är äldre personer
Föreläsare för seminariet om Marknadsföring i sociala medier var Damon Razazi från TV4-gruppen. Damon har lång erfarenhet av digital marknadsföring. Bland annat som Head of Digital Strategy på mediabyrån Mindshare.
Seminariet hade en svår utgångspunkt. Att på väldigt kort tid ge en bred och relevant kunskap om hur en lyckad strategi för sociala medier kan se ut. Näst intill omöjlig uppgift eftersom den planen ser helt olik ut för varje företag. Vilket budskap ska vi, vilka ska vi nå, vad och ur ska vi kommunicera och när? Vilka kanaler passar oss bäst? Facebook, Instagram, Snapchat eller Twitter. Damon hade ett smart upplägg för att seminariet inte skulle bli en enda lång korvstoppning av baskunskap. Istället för att bara prata själv hade han valt att inkludera åhörarna genom att de fick lyfta sina egna frågeställningar kring just marknadsföring i sociala medier. Helt klart ett lyckat grepp och diskussionerna kunde ha fortsatt till lång in på sena kvällen. Intresset för sociala medier som marknadsföringskanal är stort och många företag har precis börjat jobba med det. Damon gav deltagarna många goda råd kring hur man bygger upp en bra strategi för Facebook. Bland annat hur man kan förhålla sig till negativa kommentarer. ”Svara aldrig direkt, tänk efter först och svara personligt. Svara inte i vredesmod”.
23 miljoner tyskar!
Att besöksnäringen är viktig för Västerviks kommun har inte undgått någon. Därför känns det naturligt att prata om exportmognad för Västervik som besöksdestination. Seminariet för besöksnäringen handlade mycket hur vi måste dra åt samma håll för att få effekt. Helené Berg, regionchef för Europa på Visit Sweden förklarade om vika förväntningar utländska besökare har på sin destination. Det finns 23 miljoner tyskar som vill resa. Kanske till Sverige? Bör vi då lära oss det tyska språket i större utsträckning för att bli mer attraktiva för den marknaden?
Hälften så mycket på 30 år
Priserna på mat går hela tiden nedåt. Är det rimligt att det billigare med mat och samtidigt vill öka andelen lokalproducerad mat. Hur klarar sig en lokal grisproducent om importerat fläskkött håller samma pris som på 70-talet? På seminariet om Lokalproducerat pratade Håkan Jonsson från Håkans Glada Utegrisar tillsammans med Katharina Arvidsson, Ica Maxi och Henrik Arkåsen från Guldkant pratade om hur viktigt det är med lokalproducerat och hur handeln med lokalproducerade råvaror kan utvecklas. Det finns en trend för både lokalproducerad och ekologisk men är vi beredda att betala mer för bättre mat? Idag lägger vi hälften så mycket pengar på mat som för 30 år sedan. Är den utvecklingen realistisk utan att tumma kvaliteten?
Innovation och automation är avgörande
Framtidens jobb inom industrin är ett viktigt område. Hur gör vi oss attraktiva för världsmarknaden och hur kan vi konkurrera? Robert Tenselius, ekonom från Teknikföretagen och Andreas Eidehall, teknisk specialist från Autoliv hade flera viktiga argument för hur man upprätthåller konkurrenskraften och hur Västervik även i fortsättningen kan behålla jobben inom den tillverkande industrin. Främst genom innovation och automatisering men även genom ökad kompetens. Ökad kompetens är självförverkligande. Andreas Eidehall gav en bra uppdatering på hur framtidens bilar kommer se ut med bland annat självkörande fordon.
Aktiva skogsägare
Seminariet för Skogsbruk hade rubriken Lönsamt skogsföretagande. Tre olika föreläsare samsades om ämnet. Magnus Berg från Södra, Johanna From, regionchef på Skogsstyrelsen och Daniel Stridsman, distriktschef på Holmen. Mycket fokus hamnade på att uppmuntra skogsägare att bli aktiva skogsägare. Många skogsägare idag är ganska nöjda med att bara äga skogen och inte göra något av den.
Lunch i parken
Mycket av syftet med en Tillväxtdag är att knyta nya kontakter. Lunchen är ett bra tillfälle för det. Precis som de senaste åren serverades en mingellunch i parken på baksidan av slottet.
Flygande näringsminister bakar
”Mitt mål är att baka 10.000 kladdkakor innan jag dör.” Så börjar Fredrik Karlström sin berättelse om sitt liv som ung entreprenör, helikopterpilot, flygbolagschef, radiostationschef och näringsminister. Resan låter lite brokig men har en gemensam nämnare. Att hela tiden utmana sig själv och inte vara rädd för att prova något man inte kan. Fredrik är från Åland och det var även där han var näringsminister, flygbolagschef och radiostationschef. Men resan har en liten avstickare till Sverige och Uppsala under de senare tonåren. Det var då han ville testa sina egna vingar och också hans entreprenöriella bana startade. Med att knacka dörr och sälja Ålandsimporterade kakor till gamla damer. Det ena ledde till det andra och på något vis hamnande Fredrik i USA där han utbildade sig till helikopterpilot. Väl utbildad fanns det bara en sak att göra – hitta ett jobb som just helikopterpilot! Det var inte så enkelt som han hoppats så av det skälet ”halkade” han in i den kommersiella radiobranschen.
Marknaden var ny och radiostationerna var olönsamma. Den lokala radiostationen gick i konkurs och Fredrik var snabbt framme med ett fröslag om att köpa upp stationen och göra sig själv till chef. På något vis hade han lyckats övertyga den lokala dagstidning på Åland att finansiera projektet. I utbyte mot finansiering hade han lovat vinst. Redan första året. Och det levererade han även om vinsten var marginell. Men andra året var resultatet större. Samtidigt sökte det statliga flygbolaget en ny VD.
Ägarna tyckte Fredrik var rätt man för jobbet och erbjöd honom uppdraget som VD. Av politiska skäl så valde ägarna att själva lägga ner det numera lönsamma flygbolaget vilket kastade ut Fredrik på nästa vända i karriären. Nu som politiker i lagtinget på Åland. Efter åtta år som folkvald oppositionspolitiker valde han att helhjärtat satsa på att bygga företag och hoppade av politiken.
– Det är för enkelt att vara i opposition, var Fredriks förklaring, ingen utmaning. Vid ett svagt ögonblick så sa Fredrik ja till att kandidera politiskt igen och blev utnämnd till näringsminister på Åland.
– De var de fyra tuffaste åren i mitt liv. Alla hade väldigt stora förväntningar på mig. När jag suttit i oppositionen hade jag sagt att allt var så enkelt att fixa. Nu var det upp till bevis. Men först var jag tvungen att skapa förtroende inom den egna organisationen vilket tog nästan två år. Då var nästan all energi slut. Jag lärde mig mycket på den resan. När de fyra åren var slut valde jag att inte fortsätta som politiker och istället satsa på att bygga företag igen.
Fredrik har många budskap i sin föreläsning. Främst att fira sina framgångar. Våga vara stolt över det man gjort bra. Men även att våga samarbeta. Företag och kommuner, politiker och näringsliv. Tillsammans kan man åstadkomma vad man vill.
Aktuellt från Västervik
Det är alltid kul att få ett samlat grepp på vad som händer inom näringslivet i kommunen. Under programpunkten Aktuellt i Västervik fick vi en effektiv uppdatering. Ulf Kullin, kommunens näringslivsstrateg pratade om den nya näringslivsstrategin som just nu håller på att tas fram. Campus Västerviks chef Jerry Engström presenterade deras nya satsning på FOU och Mats Thorsman och Michael Ljungqvist från Länsförsäkringar gav oss en bra bild av vad för typ av hus de skall skapa tillsammans. Förra året trafikerade Gotlandsbåten Västervik. I år är det dags för Destination Gotland att ta över. Johan Lindwall berättade hur de ser på Västervik som en framtida destination.
Tillväxtstipendier
Två stipendier delades ut i år av Tjustbygdens Sparbank på 50.000 kr vardera. Det ena stipendiet gick till entreprenören Björn Reidmüller för sitt arbete med gården Stora Sandered i Loftahammar. Det andra stipendiet gick till Mats Thorsman för hans insatser när det gäller att utveckla fastigheter. Mats valde att donera hela sitt stipendium till organisation Operation Smile och utmanade samtidigt övriga deltagare att donera pengar till organisationen.
Party med risk för baksmälla
Vi har tillväxt i hela världen. Ekonomiskt går det bra. Men varför har vi bra tillväxt i Sverige?
Annika Winsth är chefsekonom och Tillväxtdagens andra huvudtalare för dagen. Om någon kan förklara hur ekonomi hänger ihop så är det Annika. Hon säger att den goda tillväxten beror på en flera saker men en huvudsaklig faktor – de extremt låga räntorna. Både för privatpersoner och företag är det idag rekordlåga räntor vilket gör oss lite vimmelkantiga i vår köpiver. Annika menar att vi inte tar rätt ekonomiska beslut idag och det är nåt vi kommer få ångra framöver. En sorts ekonomisk baksmälla. Hon liknar den svenska tillväxtekonomin vid ett bra party där vi i Sverige väljer att korka upp ännu fler flaskor champagne istället för att vara lite kloka och tänka på morgondagen. Annika vill att vi ändrar politik och blir mer återhållsamma.
– Vi bygger lagom mycket bostäder i Sverige idag. Vi bygger inte för lite. Vi bygger nya bostäder i takt med befolkningen. Istället ska vi satsa på skolor, äldreboenden, förskolor och mycket enkla boenden som unga människor har råd med. De bostäder vi bygger idag är mycket dyra och få har råd att bo där. Skulle räntan gå upp en del får många flytta från sina dyra lägenheter, säger Annika.
Hon tar även upp en annan viktig fråga och det är hur vi hanterar de nyanlända och deras möjligheter att komma in på arbetsmarknaden. Vi har stor brist på arbetskraft i Sverige idag. Alla inrikes födda som vill ha jobb i Sverige har det. Men ändå skriker arbetsmarknaden efter arbetskraft. Vår enda chans är att släppa in alla utrikes födda på arbetsmarknaden full ut. Annika varnar för att den svenska ekonomiska baksmällan kan bli värre än resten av världen eftersom vi partajar lite väl hårt här i Sverige. Chefsekonom Winsth ger en ganska enkel och tydlig bild av hur vi borde tänka för att bygga en bra ekonomi för framtiden. Hon kan inte vara ensam om den kunskap hon har. Ändå gör vi tvärtom. Det är spännande att tänka på att om Sveriges ekonomi styrdes som ett företag så kanske det skulle se lite annorlunda ut. Den stora frågan är alltså om politik kan avgöra vad som är bäst ekonomiskt?
En vanlig kille från Vällingby
– Jag är en vanlig kille från Vällingby!
Så väljer Thomas Ek att presentera sig. Och på sätt och vis har han rätt. Vi är alla vanliga killar och tjejer från början. det är vad vi väljer att göra med våra liv som gör oss ovanliga. Ibland väljer vi kanske inte ens det själva. Thomas resa som företagare är lång men den har samma kurs. Ett långt och tålmodigt arbete som hela tiden utvecklar sig till det bättre. Framgångarna kommer av hårt arbete och erfarenheter skapar succéer. Budskapen i Thomas story är många. Tro på dig själv, ge inte upp, var annorlunda och våga. Framgångsagan om OBH Nordica är fantastisk på många sätt. Både tragiska och roliga. Thomas lovar i början av sin berättelse att han ska ge oss några verktyg att ta med oss hem. Något vi kan tänka på och använda i vår egen vardag. Han håller vad han lovar.
– Finn din egen väg. Passion smittar. Må bra jobbet och låt det märkas, låt det synas. Det påverkar andra att må bra. Prova, korrigera och lyckas. Om du inte vågar prova kommer du inte lyckas. Ta bort oro och utstråla och agera med självförtroende. Öppna upp för samarbeten. Hjälps åt. Samarbeta på naturliga grunder och fokusera inte på vem som tjänar mest på samarbete. Ibland tjänar man mindre och ibland tjänar man mer. Det är rättvist så länge man tycker att det är det. Och till sist. Människor är framtidens media. Sluta jaga kunder och skapa fans istället. Företag med god värderingar kommer att bli valda, avslutar Thomas.
Thomas är inspiratören. Och han är bra. Jag tar till mig det han säger och lovar att visa den inneboende passionen lite mer och lite oftare. Vem vet. Om jag vågar så kanske jag lyckas?
Sammanfattning
Till slut sitter Lisa Rosenblad från företaget Solortus, Västervik Framåts vd Tomas Eriksson och vår nyvunna åländska vän Fredrik Karlström i soffan mellan programledarna Sofie och Mikael. Så, hur rundar vi av årets Tillväxtdag innan vårsupén börjar frågar Sofie?
– Makalöst bra, säger Lisa
– Det känns fantastiskt, utbrister Fredrik
– Minglet var det bästa, avslutar Tomas.
Jag håller med. Det var makalöst bra. Det är det alltid. Varje Tillväxtdag är det. Och minglet är alltid fantastiskt. Men nästa år är det en ny Tillväxtdag. Och då är den bäst.
Förvisso regnade det när vi skulle dricka lite champagne innan vårsupén men det gjorde inget. Alla fick tränga ihop sig lite i vinterträdgården. Alla kommer närmare varandra. Det kändes riktigt bra. Fast jag nästan inte hörde vad jag tänkte. Det pratades väldigt mycket. På ett bra sätt. Klockan sju var dags för vårsupé i Magasinet. Alltid lika trevligt, gott och underhållande. Finalen på en lyckad dag. Personalen på Gränsö Slott har gjort ett bra arbete. Mikael Andh, food and beverage manager på Gränsö Slott har styrt upp det bra, riktigt bra. Jan B Frey har gjort ett fantastiskt jobb. Igen! Det är fjortonde gången för Tillväxtdagen och den sextonde för Tjustgalan om jag inte har fel. Jan B Frey har arrangerat trettio fantastiska tillfällen för näringslivet. Det är värt en stor eloge. Du är grymt bra Jan B. Årets middagstalare, Linda Åhman från Harrys i Västervik, var magisk. Hon har en otroligt bra röst. Måste bara säga det. Vårsupéns toastmaster, Niklas Lind var extra bonus, grädden på moset. Vilken talang! Dimpker Brothers måste jag också ge tummen upp på. Bästa underhållningen på Tillväxtdagen någonsin.
Fredérick Lindström, Everday
Foto: Nathalie Chavez, Everday