TILLVÄXTDAGEN 2009
2009 års Tillväxtdag fulltecknades som vanligt inom några dagar och bjöd traditionsenligt på behagligt väder. Årets tema var kreativitet, vilket publiken fick visa prov på i inledningen av seminariet, genom en gigantisk brainstorming med fokus på produktutveckling, ledd av Morten Gray, Grayt Ideas AS/Brain-
building.no.
Morten jobbar för en rad världsledande företag med att skapa utveckling genom kreativa processer. Han pekar på vår oförmåga att se positivt på vår egen kompetens. Vi är däremot duktiga på att säga vad vi inte är duktiga på. Varför väljer vi att censurera oss själva? Att veta sitt värde och sin förmåga ger inte bara självrespekt, utan även respekt utifrån. Alla är duktiga på något. Chuck Berry sammanfattade synen på sin styrka med ”if you gotta be somebody you gotta be different”. Var inte rädd för att göra misstag, fortsatte Morten, för misstag ger erfarenhet. När Thomas Edison tillfrågades hur det kändes att ha gjort 10 000 misslyckade försök att konstruera glödlampan svarade han att han inte alls misslyckats – han hade kommit på 10 000 sätt hur man inte skulle göra.
Man får inte låta sig nedslås av ett nej – NO, för NO står ju egentligen för New Opportunities. Det gäller att lära sig tänka i nya banor och att ur ett annat perspektiv se lösningar. Att vara beredd att jobba hårt är en förutsättning för att prestera – to perform. Perform i sig kan delas upp i nyckelord för ett lyckat resultat
Planering
Energi
Relationer
Flexibilitet
Organisering
Risk och respekt
Moral
Men framför allt, avslutar Morten, så ska man ha roligt!
Nästa talare Torsten Jansson, New Wave Group AB, ansåg att ha fått börja från noll har varit den bästa tänkbara utbildningen. Jobba, lära, jobba, lära… Torsten började sin karriär med att sälja T-shirts hemifrån källaren till huset i Dingle, Bohuslän. Några år senare var han en av Sveriges rikaste 25-åringar. Att sen förlora allt 1989-1990 var givetvis tungt, men enligt Torsten en oerhört nyttig lärdom. Under åren 90-95 tillbringade Torsten 6 mån per år i Kina, etablerade kontakter och skapade unika förutsättningar för tillväxt. Tiden där gav företaget gigantiska konkurrensfördelar. Idag har företaget ett 30-tal bolag runt om i världen med inriktning på profil-/presentprodukter. Spännvidden mellan produkterna är stor, men binds samman av synergier mellan design, produkt-
utveckling, IT och distribution.
Rätt värderingar, rätt attityder, rätt drömmar/mål, och rätt vilja skapar enligt Torsten rätt förutsättningar för ett bra företag och för tillväxt. Plus massor av duktiga medarbetare som delar samma värderingar. En bra chef ska vara ett gott föredöme och vid nedgång fråga sig själv vad han/hon kunde gjort bättre. En dålig chef bjuder i o f sig på många goda skratt med de mest osannolika bortförklaringar för produktionsnedgången, såsom skatter, facket, personalen, vädret (!), helger osv. Utan tillväxt är man på väg mot slutet, men om man inser verkligheten och sanningen kan man förändra sanningen. Torsten summerar det hela i fem punkter:
* No fear
* Number 2 – the first looser
* There are no limits
* Hard work brings results
* Good cost control
Gör saker enkelt, manar Torsten, för i slutändan är allt 10% strategi och 90% hårt arbete.
Robert af Jochnick startade också på noll, och gick till 14 miljarder på 41 år med sitt företag Oriflame Cosmetics SA. Idag finns Oriflame i 60 länder och har ca 7500 anställda. Huvudfabriken finns i Warszawa. Oriflame säljer kosmetik på 35 språk och är ett vandrande postorderföretag. Namnet kommer från franske kungens fana på 1400-talet. Efter en succéartad start i Skandinavien – alla skeptiker till trots – stötte man på patrull i Tyskland. Kontor i Bryssel fick sen läggas ned och allt flyttades till lagerlokaler i Malmö. Avslöjandet om Holiday Magic som oseriöst gav branschen dåligt rykte och tvingade fram katalogförsäljning, modell Avon. Enligt Robert är grunden till företagets framgång företagskulturen, som i deras fall kan sammanfattas med Togetherness – Spirit – Passion. Efter 41 år har Oriflame fortfarande samma värderingar och företagskultur. 50% av företagets olika bolag leds av svenskar som är ambassadörer för värderingsnormen i respektive land – bolaget blir ett ”powerhouse of positive energy”. Oriflame var det första svenska företaget in på Londonbörsen. Under 80-talet satsade man på guldkedjor och hotell, men sålde allt -89 för att renodla verksamheten. Intuition är A och O, konstaterar Robert. Efter Berlinmurens fall var Oriflame först in i Östeuropa. Företagets styrka är marknadsekonomi på gräsrotsnivå. I många länder innebär Orilfame fantastiska möjligheter för kvinnor att göra karriär och bli självständiga. Karriärsmöjligheten bygger på en stege i 26 steg, där översta steget inebär en premie på $ 1 000 000. Ledorden är ”look great, have fun, make money”. Tillsammans bygger vi en vi-känsla och ett starkt varumärke, säger Robert. Ett gott näringslivsklimat skapar välfärd.
”Do it! Define the problem/assignment. Open your mind! Identify the solution. Transform.” Lita på magkänslan, men gör ett bra jobb först, avslutar Robert, som på stund och plats utsågs till Hedersentreprenör i Tjust av en upplyft Jan B Frey.
Förutom dessa tre entusiasmerande föreläsare bjöd Tillväxtdagen på hearing med pristagare från Tjustgalan 2008, Sparbankensstiftelsen Tjustbygdens stipendieutdelning till ungdomar, lunch och supé på Gränsö slott samt en rundvandring på Gränsös nya spa och hotell. Dagen efter träffades många av dagens deltagare i en fortsättning i form av en workshop, ledd av Morten Gray. Under devisen ”att våga tänka större kräver mod” och med givna typfall var workshopen en turbo för kreativa processer där Morten vidareutvecklade sina verktyg för att uppmuntra olika synsätt och tankemodeller.
Text: Annika Myr
Foto: Johnny Franzén