TILLVÄXTDAGEN 2012

Det som tog oss hit tar oss inte härifrån

Västervik och Gränsö Slott visar sig från sin allra bästa sida. Försommarvädret skiner ikapp med förväntansfulla företagare, entreprenörer, innovatörer och estradörer. Humöret är på topp. Det är dags för den 9:e Tillväxtdagen.
”Ödmjukhet är inte min starkaste gren. Som jag har skrutit om er” utropar Tommy Ivarsson, Tillväxtdagens programledare. Han syftar på alla lyckade exempel från Västervik som han tagit med sig ut i landet på sina otaliga föreläsningar och seminarier. 2000 studerande på Campus, Sveriges största bostadsområde på vattnet – Aquavilla, den bästa skolan… Listan på framsteg blir lång men det finns en liten tvist på det. Han pratar inte om 2012, han pratar om 2022. Tio år in i framtiden! När Harald Hjalmarsson och Tomas Kronståhl med gemensamma krafter gjort Västervik till den starkast lysande stjärnan av alla kommuner i Sverige. Det är då han säger ”Det som tog oss hit tar oss inte härifrån”. Visst har han en poäng. Vi behöver tänka nytt och framför allt tänka på en framtid där vi sätter kommunens invånare i första rummet före politik. Utopiskt kan   tyckas. Men inte helt orimligt trots allt. Nya idéer föds och utveckling tenderar att eskalera i svåra tider. Där är vi för tillfället men vi tar oss tillsammans framåt, mot ljusa tider.
Tommy hälsar alla välkomna till den 9:e Tillväxtdagen. Det finns några nyheter i år. Framför allt är det de små fjärrkontrollsliknande föremålen på varje deltagares plats som verkar väcka mest intresse. ”Det är mentometerknappar”, förklarar Tommy. Västerviks Tidningen har satt samman en rad frågor som deltagarna kommer få svara på genom en enkel knapptryckning. Svaren kommer att dyka upp på storbildsskärmen i realtid. Bara några sekunder efter knapptryckningen. Spännande! På plats finns även ett redaktionsråd från Västerviks Tidningen som skall formulera frågor till deltagarna. I redaktionsrådet ingår Västerviks Tidningens chefsredaktörer Mikael Sönne, tidningens nyhetschef Jennie Lorentsson och den politiska redaktören Ola Mårtensson. Det kommer även Twittras och Facebookas live berättar Tommy. Även detta är en nyhet för Tillväxtdagen.
Jan B Frey tar tillfället i akt och tackar ödmjukt för alla som kommit och riktar ett speciellt tack till alla sponsorer som gör denna Tillväxtdag möjlig. Årets tema är Innovation och företagsutveckling. Nu är Tillväxtdagens fullspäckade program äntligen igång. Först ut att inspirera och kultivera våra innovationskunskaper är Mike Danilovic.
Men först dagens första mentometerfråga! Hur många gånger har du deltagit på Tillväxtdagen? Hela 40% av alla på Tillväxtdagen svarar att det är första gången. Fyra av tio har alltså aldrig varit med tidigare. Det är en fantastisk siffra för Tillväxtdagens fortsatta utveckling.

Låt oss bena ut vad innovation egentligen är

Så inleder Mike Danilovic, professor i industriell organisation, innovation och technology management vid Högskolan i Halmstad, sin presentation om innovation.  ”Innovation är en idé som skapar värde eller nytta för någon. Det kan vara en produkt, tjänst eller rent av en upplevelese”, berättar Mike. ”För att kallas innovation måste idén spridas och vara etablerad i samhället”, fortätter han och påpekar samtidigt att överlevnad är en bra drivkraft för innovation. Han ger exempel på flera företag som förlorade innovationskapacitet och därmed försvann från marknaden trots att de var världsledande inom respektive teknologier. Filmtillverkaren Kodak och kameratillverkaren Hasselblad är två sådana exempel. Han slår även fast att det endast är 46% av alla företag som bedriver någon form av innovationsarbete. Ett av skälen till att allt fler stora företag tappar innovations- och utvecklingsförmågan är att de helt enkelt blir för stora. Mike konstaterar även att Sverige är ett av världens mest innovativa länder men att Sverige ofta saknar förmågan att kommersialisera innovationerna. Av Nasdaq-börsens 2900 företag är 44 europeiska och bara 1 är svenskt! Israel däremot har 59 företag noterade på Nasdaq. Han radar även upp ett antal exempel på lyckad utveckling hos svenska företag som kunnat transformera sina produkter till dagens behov. En annan aspekt av varför innovation inte alltid är så lätt är genusfrågan. Det är ofta män som konstruerar och arbetar med framför allt maskinkonstruktion. Därför har vi fortfarande på flera områden gammal och outvecklad teknik. Det manuella växelsystemet för bilar är ett sådant exempel.  På det området har inte mycket innovation skett. Mike är en duktig föreläsare och blandar in många pedagogiska liknelser i sitt anförande. Det gör att det han berättar blir tillgängligt för alla, oavsett erfarenhet och intresse.

Dags för en mentometerfråga till. Är ditt företag duktigt på att ta vara på innovationer? På den frågan svarade 79% ja.

Att förnya innebär att ta en risk

Nästa föredragshållare på programmet är Investors VD, Börje Ekholm. Som kuriosa kan nämnas att Börje Ekholm och Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson var klasskamrater i skolan i Edsbruk. Börje är vd på ett av Sveriges mest anrika och mytomspunna bolag – Wallenbergfamiljens Investor. En kort historia om företaget och dess grundare blir både spännande och spektakulär. Vi får lära oss en hel del om innovation genom den berättelsen. ”Gamla företag måste också utvecklas”, säger Börje och syftar på att Sverige till stor del är baserat på ett fåtal stora och gamla företag. ”Vi måste se till att skapa förnyelse av företagen”, fortsätter han och ger IBM som exempel på innovativt företagande.  Siffrorna blir ibland hissnande och stundtals overkliga när Börje berättar om Investor. ”170 miljarder kronor i substansvärde” nämner Börje när han räknar upp företagets siffror. Han berättar vidare om företagets filosofi och värdegrund. ”Jobba med varje enskilt bolag så att det blir större, det är en av våra viktigaste grundpelare i vår filosofi”, berättar han. Utan att någon tappar uppmärksamhet fortsätter Börje att berätta om företagets nya och gamla satsningar. Han pratar om deras helägda vårdföretag Alleris. ”Vi tror att vårdbranschen kommer bli större”, förklarar han. Hela tiden återkommer Börje till vikten av långsiktighet i företagandet. Ett exempel är Investors satsning på telekom genom sitt ägande av mobiloperatören 3.  Ett annat exempel på långsiktighet och beslutsamhet ger han genom berättelsen om det finska företaget bakom spelsuccén Angry Birds. Det var vid 53:e försöket att skapa ett succéspel som det till slut lyckades. Tänk om de gett upp vid 52:a gången. Idag har spelet sålts och laddats ner över 1 miljard gånger. Börje pratar mycket om förändringar och benägenheten av att hela tiden förändra som en framgångsfaktor för företag. Han använder företaget Mölnlycke Health Care som ett sådant exempel. Långsiktighet och tillväxt är de två viktigaste faktorerna för ett lyckat företagande anser han. Det kan till exempel ta upp till 18 månader innan en säljare når sin maximala produktivitet. ”Man måste vara villig att ta några dåliga kvartal för att skapa tillväxt”, säger Börje. Vidare så målar han upp en annan bild av konkurrensen från Kina än vad de flesta är vana vid att höra. Kina är inte längre bara ett lågprisland. Varje år tar fler än en miljon kineser ingenjörsexamen. Det är resultatet av Kinas stora satsningar på utbildning och kompetens. Idag utmanar och konkurrerar Kina med kompetens istället för låga priser. ”Det måste vi ta på största allvar”, poängterar Börje. Det finns många exempel på kinesisk utveckling. Inom mobiltelefonsystembranschen är två av de tre största tillverkarna kinesiska, Huawei och ZTE. Den tredje är svenska Ericsson. Börje avslutar sitt föredrag med några kloka ord – ” En del av besluten ångrar man, men kritisera inte den som tar risken”.

Alla kan inte vara kreativa

Nästa punkt på programmet är ett samtal mellan Mike Danilovic och Börje Ekholm med Tommy Ivarsson som moderator. Samtidigt är det dags för nästa mentometerfråga. Är ditt företag bra på att ta tillvara kreativitet? 38% svarar ”Ofta”, 14% svarar ”Alltid” och 39% svarar ”Ibland”. Det är bara 9% som svarar ”Sällan”. Samtalet mellan Börje och Mike handlar självklart om företagande, innovation och värderingar. ”Alla kan inte vara kreativa! Att utveckla det man jobbar med måste alla göra däremot”, säger Börje Ekholm. ”Ta tillvara på kundernas och personalens idéer”, anser Mike Danilovic vara en framgångsfaktor. Båda två är överens om att affärsmodell ofta är viktigare än en affärsplan. Börje påpekar att företagsutveckling är till 10% inspiration och till 90% perspiration. Publiken skrattar igenkännande.  ”Det negativa kortsiktiga ägandet är ett problem alla företag står inför. Förr fanns det mer resurser att tillgå”, fortsätter han. Samtalet rundas av med slutord från Mike. Han säger att man måste öppna gränserna mot kunder och partners för att kunna samarbeta mer.

Vinna eller försvinna

Tre innovativa Västerviksföretag presenterar sin verksamhet. Först ut är Roland Gullqvist från Pentronic som berättar om företagets produkter. Därefter förklarar grundaren av Gatusmart, Lotta Remmered Persson, om hur hon kom på sin idé och sedan utvecklade den till ett företag. Gatusmart designar och tillverkar personliga reflexer. Linus Palm från Ankarsrum Assistent berättar om hur innovation har hjälpt företaget på sin resa och hur de stod inför faktumet att vinna eller försvinna. ”Det fanns inget annat val”, säger Linus.

Ta in extern kompetens om det behövs

Sista programpunkten innan lunch är information från Tillväxtverket. På plats finns Andreas Ek som är regionansvarig för Småland och Sandra Linde som är programansvarig för produktutveckling.  Både Anders och Sandra pekar på de möjligheter till regionala stöd som finns för olika utvecklings- och tillväxtprojekt. En rad olika exempel på lyckade satsningar med stöd från Tillväxtverket redovisades. ”Utan entreprenörer, inga innovationer” avslutar Andreas och Sandra.

Grillat i långa banor

Dags för lunch som serveras från flera grillstationer på slottets baksida. Trots det stora antalet hungriga deltagare har alla fått både mat och dryck inom tio minuter. En stor eloge till ett välplanerat luncharrangemang. Maten var mycket uppskattad och det minglades för fullt både uppe och nere i slottet men också på terrasserna framför och bakom slottet.

Att skapa en bättre vardag åt de många människorna

Direkt efter lunch var det dags för nästa föredrag. Nu var det dags för det näst intill ikoniska inredningsföretaget IKEA att genom hållbarhetskoordinatorn Eva Stål ta oss med på en resa genom IKEA’s syn på utveckling och innovation. Men först ännu en mentometerfråga till publiken. Var handlar ni era kläder? 59% svarar ”Västervik” Det betyder att 41% av klädinköpen inte görs i Västervik. Fyra av tio klädesplagg köps i andra städer eller på nätet.

”Jag jobbar som koordinator på svenska IKEA och har ungefär 7000 medarbetare”. Så inleder Eva Stål sitt föredrag. Vi förstår att IKEA är en väsentlig aktör när det gäller utveckling av heminredning. ”Vi utvecklar produkter som gör det möjligt att leva mer hållbart”, berättar Eva. ”Vi måste göra mer för fler och fortare”. Det låter som ekvationen inte håller men det lovar Eva att hon ska förklara. Hon berättar om högt uppsatta mål för resursbesparingar inom företagets produktion. 50% minskning av materialutnyttjande, 30% mindre förpackningar som genererar bättre transporter och sparar på miljön. Eva poängterar att företaget IKEA alltid försöker vara ytterst sparsamma med resurser på alla nivåer. Ett exempel är att de just nu jobbar med att fasa ur den traditionella trälastpallen från sitt logistiksystem. Den kommer ersättas av en engångspall av papp. En av vinsterna är framför allt man inte behöver återfrakta den nya lastpallen vilket gör alla transporter mer effektiva. Hon fortsätter att berätta om IKEAs miljöarbete och tar upp projektet med en effektivare bomullsodling som bedrivs i Indien. Över 100.000 bönder i Indien har halverat vattenförbrukningen vid odlingen av bomull och även lyckats reducera användandet av kemikalier med 30%. Samtidigt har bönderna tjänat 40% mer pengar på sina odlingar.

Synergieffekter har strukits från vår ordlista

Indutrade AB är ett annat mycket framgångsrikt svenskt företag. Johnny Alvarsson är VD på Indutrade och äntrar scenen som nästa punkt på dagens program. Indutrade AB äger idag 160 företag och har som mål att förvärva ett dussin bolag per år. ”Vi går ofta mot strömmen”, förklarar Johnny och berättar att synergieffekter har strukits från företagets ordlista. Med det menar han att varje bolag måste få fortsätta med sin verksamhet på det sätt som gjort bolaget framgångsrikt och inte tvingas in i ett koncernsystem.  Johnny berättar att Indutrade som ägare låter det mesta vara som det alltid varit i de förvärvade bolagen. ”Om företaget växer får vd’n göra vad som helst, bara det är lagligt”, säger han lite skämtsamt även om det till stora delar är det som präglar Indutrades filosofi. Låt det som funkar vara!
Efter Johhny Alvarssons föredrag är det dags för dagens andra samtal. Med Tommy Ivarsson som moderator samtalar Johnny Alvarssson och Eva Stål om innovation och hållbarhet.

Ledarskap är ett yrke

”Som den 11:e talaren och efter fem timmars lyssnande kände jag att jag var tvungen att ha en klämkäck rubrik på mitt föredrag så ni vaknar till. Rubriken blev Kommunalt arbete. Kul va?” Så inleder Tillväxtdagens roligaste och mest träffsäkra föreläsare sitt anförande. Edgar Vickström är en åländsk bankdirektör som efter 27 år byter yrke och blir kommundirektör för Mariehamn. Den forne bankdirektören är rolig, varm, ironisk och mycket skicklig i sitt sätt att beskriva såväl Ålands historia som hur otvivelaktigt svårt det kan vara att vara kommundirektör. Han ger oss ett perspektiv på vår egen kommun när han berättar att Åland har 27.000 innevånare. Det är 5.000 färre än vad Västerviks kommun har. Han berättar om den nya ålderskuben som ersatt ålderspyramiden. Han får oss att skratta igenkännande men bakom det komiska finns mycket allvar och stora framtida problem att ta tag i. Ett annat exempel är hur vi fördelar våra liv mellan arbete, utbildning och pension. ”Nu lever vi till vi är 100 år, jobbar till vi är 60 år och pluggar tills vi fyller 30 år. Vilken skattesats tror ni vi behöver för att finansiera det?”, konstaterar Edgar. Genom att lyssna på Edgars reflektioner över hur samhället utvecklas och vilka svårigheter vi kommer ställas inför i framtiden kan vi dra flera paralleller med vår egen kommun. Han gav också förslag på bra lösningar som till exempel hur de jobbar i Mariehamn med mål. trygghet, kreativitet, kalkyl och genomförande. ”Ledarskap är ett yrke”, fastslår Edgar och menar att det är dags för en utbildning som skapar riktiga ledare. Det kan skrivas spaltmeter om alla intryck och perspektiv Edgar levererar men han avslutar sitt anförande med några kloka ord. ”Byt ut orden MEN MAN MÅSTE FÖRSÖKA med OCH JAG VILL GÖRA så löser sig många problem” avslutar han. Edgar är dagens överraskning och ger många uppslag till hur synsätt kan ändras.
Edgar får dagens i särklass längsta applåd.

Succén bakom Småland, Bleking och Öland är lite av en paradox

Håkan Brynielsson, Regionförbundets VD, ger oss en sammanfattning av OECDs studie av de tre områdena Småland, Bleking och Öland. Rapporten visar på många nedåtgående trender. Det föds för få barn i regionen, för många i åldern 18 till 28 år flyttar, vi har flest innevånare över 65 år i hela riket och bara 33,5% av alla män i regionen har påbörjat någon form av högskole- eller universitetsstudier. Siffrorna är många gånger nedslående men inte överraskande. Detta är frågor som redan finns på åtgärdslistan på alla nivåer i regionen. OECD ger även förslag på hur vi kan utveckla region. Bland annat genom fler utländska studenter som stannar kvar och arbetar efter sin utbildning. Håkan berättar även om den nya Kampradstiftelsen som fullt finansierad kommer innehålla 3 miljarder kronor och generera 250 miljoner kronor i årlig avkastning. Han informerade även om att det faktiskt finns fler småföretag i Småland än i Jönköpings län vilket är positivt. Rapporten ger inga patentlösningar på strukturproblemen i regionen men pekar på flera områden där mycket kan förbättras.

Fler innovativa företag från Västerviks kommun.

Dagens andra omgång där tre lokala företag får berätta om sina verksamheter innehåller både tystnad och hårdaste stål. Agneta Andersson från Nottonoisy AB berättar om sina tysta produkter för framför allt förskolan. Richard Olsson som äger och driver Mjölkteknik Öst AB var på tur efter Agneta och omgången avslutas med en rapport från Svensk Presshärdnings och deras utvecklingsplaner genom Dan Somlin.

Stipendieutdelning

Expo och mingel i Magasinet, på slottet och hotellet.

Överraskningarnas kväll börjar

Klockan 19.00, just när solen börjar försvinna, är det dags för kvällens förmingel på Slottsterassen. En fantastisk tallrik med svenska tapas stod på menyn som drinktilltugg. Det är kocken Peter J. Skogström som står bakom både kvällens och lunchens meny. Kvällens festmåltid bestod av idel utsökta rätter skapade med största finess och med en del lokal anknytning. Framför allt var den svenska tapastallriken lokalt influerad. Middagstalet framfördes med mycket eftertänksamhet av Slip Naxos VD, Karl Barath.

Årets Tillväxtdag innehöll det mesta en entreprenör, företagare eller utvecklare kan önska. Inspiration, kunskap, underhållning, god mat och dryck, många nya kontakter och möten. Kort sagt en perfekt dag och kväll som vi med glädje ser fram emot att upprepa nästa år den 29 maj. Då fyller Tillväxtdagen 10 år. Är det då Ingvar Kamprad kommer och avslöjar sina entreprenörstips? Är det då vi får höra Antonia Ax:son Johnsson berätta om hur hon ser på entreprenörskap?

Text: Fredérick Lindström/LindströmRömbo 2012
Foto: Sara Winsnes