TILLVÄXTDAGEN 2006

Västervik i förändring

Fulltecknat, 140 deltagande företagare och många spännande föredrag, lysande exempel och intressanta debatter om ett växande och mera idérikt näringsliv i Västervik. Här är ett referat av Tillväxtdagen 2006 i Västervik, på Gränsö slott, den 1 juni.

– Windys tillväxt sker i Västervik. Vi började med en modell, nu tillverkar vi fem Windybåtar här. Vi har gått från 0 till 70 anställda på tre år, och mer kommer, sa Knut Heiberg Andersen, vd på Windy Boats, en av många föreläsare på Tillväxtdagen på Gränsö slott.

Han var betydligt mera optimistisk, mera positiv till utvecklingen i kommunen än för bara två år sedan.

Temat för årets Tillväxtdag var Västervik i förändring. 140 företagare, entreprernörer och några inbjudna politiska beslutsfattare deltog.
Tillväxtdagen var därmed helt utsåld. Dagens föreläsningar, mingel på Gränsö i  försommarskrud som mellanspel och kvällens avslutande supé skapade tillsammans en mycket lyckad dag och kväll.

Kluven bild av utvecklingen

Det är Tjustgalan och VästerviksTidningen som tillsammans bjuder in till Tillväxtdagen. Och chefredaktör Hans Holm slog an tonen.
– Vi pratar om ett Västervik i förändring, en förändring som ska skapa
tillväxt.
– Han presenterade statistik som ger en delad bild av denna tillväxtfas i Västervik. Dels Affärsvärldens index där Västervik ligger i botten, d v s produktiviteten ökar inte.
– Däremot har en mycket snabb förändring skett i det s k näringslivsklimatet. Företagen upplever att det har blivit mycket bättre de senaste åren. Kommun och tjänstemän är mera lyhörda, företagande tas på större allvar i hela lokalsamhället. Genomslaget för detta kommer att visa sig de kommande åren, även som ökad produktivitet var de flesta deltagarna eniga om.

Det kostar och får inte gå för fort

Programledaren Tommy Ivarsson som själv är affärsutvecklare i teknikföretaget Primetec i Göteborg har erfarenhet – på två år har han lett tillväxten i Primetec, som ökat omsättningen från 65 till 200 miljoner kronor. Senast hade Primetec ansvar för Ericssons paviljong i alla hamnar under Volvo Ocean Race. En jätteaffär.

– Tillväxt är krävande, sa han. Går det för fort hänger inte alla med.  Det kostar, och är svårt att finansiera tillväxt.
– Han tog Göteborg som exempel på en stad i tillväxt. Sedan Friidrotts EM 1994 har Göteborg genom att kraftsamla näringslivet och offentlig sektor gått från ingenting till att bli en av världens ledande evenemangsstäder. Från industristad till upplevelsestad. Alla – även industrin – tjänar på detta.
– Korta beslutsvägar, Göteborgsandan, ligger bakom denna fantastiska utveckling. Man bestämde sig helt enkelt – nu kör vi!

Electrolux – från en epok till något helt nytt

I Västervik har mycket skett sedan Electrolux nedläggning för två år sedan. Det kan anses vara slutet på en industriepok i Västerviks historia. Men efter nedgåpng kommer något nytt. Dagens tillverkningsindustri lever och utvecklas i Västervik, men på nya sätt. Man specialiserar sig, närmar sig konsumenten, ser sig inte som traditionella industrier. Man bygger varumärken, har extremt fokus på produktutveckling och värdeskapande i företaget.

På Tillväxtdagen möttes storföretag som Gunnebo Industrier och den nya generationen små, snabba och unga entreprenörer. Med stor behållning för båda parter.

– Jag leder måhända en världskoncern, men jag är också en entreprenör och småföretagare i själen, sa en upprymd och glad Christer Lenner, Västerviks ende börs-vd i en paus.

I sitt föredrag berättade han om Gunnebo Industriers börsintroduktion, som dömdes ut av Dagens Industri. Idag är Gunnebo Industrier dels en lysande affär för aktieägarna, dels har man en fantastisk tillväxt. Vinsterna investeras i uppköp och nya marknader. Dels ser man framtidsprodukter – t ex i en smart, superlätt och mycket flexibel teleskop-stege. Spik är idag high tech i Gunnebo. Nu gör man om samma trick med ytterligare en uråldrig produkt – en stege. Vad kan andra företag lära och inspireras av, om inte detta?

Fyra unga nya entreprenörer i Västervik deltog också. Alla med nya affärsidéer. Det är inte målerier och plåtslagerier som startas upp idag, det är helt nya verksamheter.
Roger Axmon, avhoppad vice vd på Reebok Scandinavia är numera riskkapitalist och har fått kinesiska investerare att satsa på tillväxtföretag i Västervik. Samtidigt som han är delägare i ett nytt logistikföretag som sköter lager, inköp och distribution åt handelsföretag. Det som Reebok och andra jättar är så bra på erbjuds nu mindre och medelstora företag i ett utvecklingsskede.

Anna Jeansson har tagit över Svensk Fastighetsförmedling i Västervik .
Hon leder en versamhet som ställer helt nya krav på management och ledning. Anna går från att vara fastighetsmäklare till att bli vd i ett tillväxtföretag, hennes roll ändras i grunden. Det säljs många hus i Västervik, efterfrågan och priserna skjuter i höjden. Västervik är attraktivt. Vad man normalt har att vänta är att denna bygg- och boendeboom genererar ytterligare fler och smarta affärer och företag.

Camilla Settlin berättade övertygande om hur hon förvandlat ett vinintresse och vinkunskap till ett mångskiftande och spännande företag.
Hon skriver Aftonbladets vinspalter, hon konsultar för restauranger, hon driver restaurang, hon deltar i event, hon utvecklar en måltidsbutik. Så ser dagens gränsöverskridande nya entreprenörskap ut. För företagare innebär det många aha-upplevelser att höra andra företag berätta hur de lyckats och hur de löser problem. Inspiration!

Ydre-Skåps platschef i Västervik berättade att det många ser som ett sådant problem – läget, istället är en stor fördel.
– Vi tycker Västervik ligger perfekt till för oss. Nära vatten, järnväg
och utmed en transportled, sa han.
Företaget är ett av många växtföretag i Welux lokaler, d v s de gamla Electroluxlokalerna. Både Börje Andersson och Åke Sjöblom, som driver industrihotellet, deltog och berättade om det som händer. 300 personer jobbar redan efter ett år i Electroluxlokalerna. De representerar allt från bagerier till Försäkringskassan. Fler och fler företag hyr in sig och Welux växer för varje dag. Och plats finnes.
– Vi är nästan lika stora som Vatikanstaten till ytan, sa Åke Sjöblom.
Electrolux har flyttat till Ungern – och lämnat plats för framtidens företag istället.

Åke Sjöbloms CNC-Plåt är ett bra exempel. Företaget har ökat sin omsättning med 47 procent på ett år. Utvecklingen är mycket snabb.
Anledningen är intressant. Företaget fick efter 20 års sakta växande en stororder från Ericsson och investerade kraftigt för att klara leverans.
Ericsson ställde in sin order när lågkonjunkturen kom. Där stod företaget med sin investering, men när konjunkturen vände upp var man förberedda och slog alla konkurrenter. Modern industri, stor produktionskapacitet – CNC-Plåt blev snabbt en vinnare istället. Idag växer man så det knakar.

Gemensam nämnare – produktutveckling

Hela Tillväxtdagen präglades av framgånsgexempel som alla byggde på produktutveckling – hur viktigt det är att hela tiden förbättra sitt erbjudande, och att se över, organisera sin verksamhet. Då handlar det både om produkter och tjänster. Företaget Impera som etablerat dotterbolag i Västervik växer snabbt på att leverera elektroniska tjänster.

Med en knapptryckning på datorn kan du nå 50 000 kunder – om du lagt ner kraft på din kunddatabas. När det väl är gjort kostar marknadsföring och relationer inte många kronor. Först gräva och så, sen skörda, med helt nya verktyg.

Tjustgalan är ett exempel på detta – galan fulltecknades över en natt, genom anmälningar på nätet. Nästa steg är att att arrangören får även bordsplaceringen gjor elektroniskt i samma svep.

Tillväxt i Västervik känns intressantare och mera spännande än någonsin, sa en deltagare vid det efterföljande minglet. Dagen var ägnad helt åt att företag pratade med och om företag – politiker och beslutsfattare lyssnade. Och Harald Hjalmarsson lovade halvt om halvt att slopa parkeringsavgifterna i centrum, de så förhatliga för köpmännen.